Trénink jazykových schopností dle D.B. Elkonina
Metodika dle D.B.Elkonina je terapeutický program pro děti, které jsou ohroženy školním neúspěchem ve čtení a psaní.
Je vhodný pro děti od 5-ti let, děti s vývojovou dysfázií, nebo z cizojazyčného prostředí, děti navštěvující přípravnou třídu, mají odklad školní docházky, dělá jim potíže dělení slov na slabiky a určení první a poslední hlásky, mají v rodině dyslexii.
Cílem metodiky není naučit děti číst nebo psát! Jejím účelem je zábavnou formou rozvíjet rozumové a jazykové schopnosti důležité pro čtení a psaní. Absolvování tréninku dětem významně usnadní budoucí start ve škole.
Jak kurz probíhá
Jak lekce probíhá? Kurz má 33 lekcí. Scházíme se 1 – 2x týdně. Děti pracují samostatně bez rodičů. Lekce trvá 45 min + 15 min. konzultace s rodičem.
Realizace celé metodiky se uskutečňuje formou hry. Aby bylo učení názorné a zábavné, putují děti Krajinou slov, kde vystupují postavy reprezentující klíčové pojmy a vlastnosti jazykového materiálu: Mistr Délka, Mistr Slabika, Hlásulky, kamarádi Ťap a Tap, také Bacil Omyl a další.
Během lekce se činnosti střídají (děti pracují s Hláskářem – pracovním sešitem, učí se i pohybem – prožitkem). V programu se počítá s tím, že schopnost udržet pozornost se děti teprve učí – proto nároky na pozornost během tréninku pozvolna narůstají a dítě se učí prodlužovat dobu, po kterou je schopné soustředěně pracovat.
Elkoninova metoda se odlišuje od běžných metod, které se používají ve vyučování čtení. Její východiska a zvláštnosti můžeme shrnout následovně:
Děti se nejdříve naučí mluvit, teprve poté číst. Čtení je vývojová nadstavba nad mluvenou řečí. Čtení potřebuje učení.
Čtení je ve věku okolo 6 let vývojovým úkolem. Na rozdíl od mluvené řeči musí dítě vyvinout úsilí, aby se naučilo číst. Motivované dítě se naučí číst snáze. Proto má být čtení úkolem, ale i zábavnou činností, hrou.
Základem čtení je luštění kódu, odhalení vztahu mezi písmeny a hláskami ve slovech. I když se to na první pohled zdá jako zraková úloha, ve skutečnosti jde o „ozvučení“ čtených slov. Jen slova, která děti při čtení „ozvučí“, mají význam. Řada písmen (P-E-S) ještě není přečtené slovo, které něco znamená.
V této metodě, na rozdíl od jiných klasických metod, se postupuje od mluveného slova ke čtenému. Děti se nejdříve naučí chápat hláskovou strukturu mluvených slov (říkáme, že se naučí slyšet hlásky ve slovech) a až potom se učí, jak se tyto hlásky dají označit písmeny. Například až ve chvíli, kdy děti pochopí, že slovo pes má tři hlásky p-e-s, se naučí, že slovo pes můžeme označit pomocí písmen P-E-S.
Pro malé děti je těžké chápat, že slovo HAD je kratší než slovo ŽÍŽALA. Aby děti věděly, z jakých hlásek se slova skládají, využíváme názorné modelování: hlásky označujeme barevnými žetony a děti skládají slova ze žetonů. Postupně se naučí slyšet hlásky ve slovech i bez pomoci žetonů.
Celá metodika je zpracovaná přitažlivou formou příběhu, děti poznávají Krajinu slov a hlásek a seznamují se s jejími obyvateli. Například Mistr Délka prodlužuje hlásky ve slovech, Mistr Slabika dělí slova na slabiky atd.
Hlavní odlišnost metody podle D.B.Elkonina však spočívá v tom, že se děti učí se chápat principy a pravidla, jak se z hlásek tvoří slova a jak se mluvená slova dají zapsat písmeny. Když si osvojí tato všeobecná pravidla, poté dokáží přečíst každé slovo. Přemosťujeme vývoj mluvené řeči a čtení/psaní a posilujeme porozumění slovům. Metoda tak rozvíjí myšlení a poznávací schopnosti dětí.
- Nejsem vázána smlouvou se zdravotní pojišťovnou, uvedené služby jsou plně hrazeny klientem, a to v hotovosti po skončení sezení, nebo na účet.
- Objednání je po telefonické dohodě. Pokud vám telefon nezvednu, pracuji s klientem. Ozvu se vám zpět.
- Dohodnutý termín konzultace omlouvejte nejpozději den předem telefonicky nebo SMS zprávou.